Maanantaina pääsin ensimmäisille luennoille. Tällä hetkellä minulla on valittuna yksi kandivaiheen kurssi (Water resources engineering) ja yksi post-graduate (maisteriksi opiskelevat) kurssi (Sludge and Solid waste management). Näiden lisäksi toivon saavani vielä toisen post-graduate kurssin (Water treatment process). Kerrankin olen tainnut osata valita vähän opiskeltavaa. :)
Tässä kuva kampusalueelta, jossa onneksi osa kulkuväylistä on katettu runsaiden sateiden vuoksi. Alueella kulkee tiheään bussilinjoja, joilla pääsee esim. täältä asuntolasta luentosalien lähelle. Hyvä vaihtoehto kuumassa ilmastossa. Kuvassa näkyvä bussi ei ole kampuksen sisäistä liikennettä vaan on menossa Clemeti-metroasemalle.
Taas kuva satamaan päin. Tarkennuksia edelliseen viestiin: maailman suurin konttisatama on Singaporessa ja kontteja siirtelevät laitteet ovat nimeltään lukkeja. Tämä vihreys joka välissä on kaunista, en vain tiedä kasvien tai puiden nimiä.
Maanantaina aamulla 9-10 oli kandivaiheen kurssin luennot suurehkossa ja siistissä salissa. Post-graduate-kurssien luennot pidetään iltaisin 18-21, koska osa opiskelijoista käy ilmeisesti töissä. Luentosaleissa ja muissa luokissa on ilmastointi, jonka vuoksi niissä on todella kylmä. En ymmärrä, kuinka paikalliset pystyvät olemaan saleissa ilman pitkähihaista. Ihmeellistä oli se, että noin 10 % tuli myöhässä luennolle. Minä paraskin ihmettelijä, mutta luulin ihmisten olevan täällä täsmällisiä. :)
Aamun luennoitsija puhui varsin ymmärrettävää englantia ja toisti asiat noin kahteen kertaan. Luennon aiheena oli sadannan mittaaminen. Kurssiin kuuluu tutorialeja 1 h joka viikko (käydään jokin lasku läpi), kotitehtäviä (voi tehdä viiden hengen ryhmässä), luentoja 3 h viikossa, luennoilla jotain lyhyitä testejä (quizz) ja tentti huhtikuun lopussa.
Illan jätehuolto-kurssin luennoitsija sen sijaan puhui huomattavasti vaikeammin ymmärrettävää englantia. Alkuun selitettiin kurssin suoritusvaatimukset yms., mutta aika suuri osa niistä meni täysin ohi. Aika äkkiä kiinalaiseen aksenttiin tottui, kunhan vain jaksoi kuunnella kunnolla. Luentojen aiheena oli kiinteiden jätteiden (solid waste) säilytys, käsittely, keräily ja siirtäminen.
Luennon varsinaiset asiat olivat hyvin ymmärrettäviä ja maalaisjärjellä ajateltavissa. Sen sijaan jätehuolto Singaporessa, asioiden painottaminen ja esimerkit laittoivat ajattelemaan. Ajattelen asiat nyt tähän kirjallisesti, sillä epäilemättä muitakin kiinnostavat nämä jutut yhtä paljon kuin minua. :) Jätteiden kierrätys mainittiin lähinnä kuriositeettina, mutta silti suositeltavana asiana. Täällä tosissaan aivan kaikki roskat laitetaan samaan paikkaan ja ne häviävät sitten johonkin. Lopulta jätteet päätynevät polttolaitoksiin, joista tuhkat viedään Singaporen pääsaaren eteläpuolella olevalle saarelle. Millaisethan rakenteet sillä tuhkan kaatopaikalla onkaan, kun kuvassa se näyttää olevan kuin keinotekoinen saari meressä. Jos ymmärsin alun puheista oikein, pääsemme vierailemaan jätteiden polttolaitoksella joskus maaliskuun lopussa.
Luennoitsija oli nuori nainen, joka oli ilmeisesti asunut jenkeissä jonkin aikaa, koska hän kertoi sieltä aina joitamia esimerkkejä. Koska täällä on niin kuumaa, jäteastiat täytyy tyhjentää joka päivä, etteivät ne ala haisemaan. Oma ajatus: Jos biojätteet lajiteltaisiin erilleen, ei muita jätteitä tarvitsisi tyhjentää päivittäin. Luennoitsija esitteli videolla hyvän esimerkin siitä, kuinka yksi ihminen voi tyhjentää suuren jätesäiliön, kun rekka-auto pystyy nostamaan säiliön lavalle. Eli video siitä, kuinka kotona Kajaanin Kuurnantiellä hoidettiin jätehuolto noin 15 vuotta sitten.
Luennoitsija myös kertoi, kuinka esimerkiksi Amerikassa on jätteiden kierrätyspisteitä vaikka ostoskeskuksissa tai huoltoasemilla. Ja kirpputoritkin mainittiin vaihtoehtona sille, ettei esimerkiksi vaatteita tarvitsisi laittaa roskiin. Mutta niiden olemassaolosta Singaporessa ei ollut tietoa. Lisäksi käytiin läpi yksinkertaisia laskuja jäteastioiden tyhjennysväleistä; kuinka monta jäteastiaa yksi auto voi tyhjentää päivässä. Kuopiossa on kehitetty GIS-järjestelmään perustuva optimointiohjelma jäteautojen reiteille. Eli sähköisessä muodossa olevaan karttaa syötetään tietoja tyhjennysväleistä ja reiteistä (yksisuuntaiset yms.) ja ohjelma laskee parhaan mahdollisen jäteauton reitin.
Aika monta kertaa kolmen tunnin luennon aikana sai nieleskellä omia kommenttejaan ja ajatuksiaan. Vaikkei kurssilla välttämättä opi tutkintoon liittyviä asioita, on se toisella tavalla hyvin opettava ja avartava. Singaporea taidetaan pitää hyvänä maana yrityksille ja talouskasvulle. Esimerkiksi jäteauton kuljetusmatkojen lyhyys on hyvä asia rahan säästön kannalta, mutta autojen aiheuttamista päästöistä tai meluhaitoista ei mainittu sanallakaan. Jätteiden lajittelun ajateltiin olevan aika mahdotonta, koska ihmiset kuulema ovat hyvin laiskoja.
Kuinkahan kauan tällaisella pelkästään talouden kasvuun ja materian lisääntymiseen tähtäävällä yhteiskunnalla menee siihen, että huomioidaan myös esimerkiksi ympäristönsuojelu. Kun luennolla lähtökohtana oli se, että jätehuolto täytyy järjestää. Ja sitten käytiin läpi halvimpia ja helpoimpia keinoja, muttei esimerkiksi ajateltu materiaalin kierrätyksen olevan tarpeellista.
Mielenkiintoista, mutta omallaan tavallaan myös masentavaa.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
1 comment:
Post a Comment